5 TIPS VOOR ZAKELIJKE KERSTWENSEN

Velen beschouwen de traditie van kerstkaarten als onderdeel van bedrijfsetiquette en netwerking. Vaak ruiken bedrijven hun kans om die periode nog snel hun klanten eens op te bellen, een actie op poten te zetten of met kortingen te gooien. Hier is natuurlijk niets mis mee, alleen moet je goed overwegen of je jouw kerstboodschap aan deze acties wilt koppelen.

TO DO OR NOT TO DO

1. KERSTWENSEN MET EEN PROMOTIONELE TOETS

‘Fijne kerst en klik door naar onze website’ geeft niet meteen een oprechte en warme kerstwens over.Hou daarom de promotionele toets van je boodschap voor één keer achterwege en focus op het uitbouwen van je klantrelaties. Het nieuwe jaar brengt nog kansen genoeg om deals te beklinken.

2. GEBRUIK HUMOR

Je zal niet de enige zijn die het idee had om een kerstboodschap te sturen naar je klanten. Daarom is opvallen een must. En hier kan humor zeker in helpen. Humor zorgt voor een goed gevoel op het moment dat de ontvanger jouw content consumeert. Wat volgt is een positieve associatie met je bedrijf wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

3. WEES OP TIJD

December is een drukke maand, dus plan alvast tijdig het ontwerpen en versturen van je kerstkaart. Als bedrijf wil je altijd zorgvuldig te werk gaan en dit ook uitstralen naar je klanten en je zakelijke relaties. Gebruik je e-mail om je wensen te versturen? Plan op tijd je e-mail campagne en voer zeker ook een test uit om zeker te zijn dat alles op de dag van lancering werkt. Wanneer je wensen via de post verstuurt worden, houd dan rekening met de verzendtijd en eventuele vertragingen die in december wel vaker voorkomen.

4. KORT MAAR KRACHTIG

Of het nu via mail, video of een geschreven brief is, hou het kort. Je klanten zullen verschillende kerstkaarten ontvangen via verschillende kanalen van allerlei bedrijven. Houd je boodschap dus kort maar krachtig en zorg bovenal dat je oprecht bent. Je zal meer appreciatie krijgen van twee welgemeende zinnen, of van een korte maar pakkend video van 30 seconden, dan een lange saai brief of een eindeloze video. Kwaliteit boven kwantiteit mag je hier dan ook heel letterlijk nemen.

5. GDPR COMPLIANT

Je zou bijna denken dat het onmogelijk is om kerstkaarten te versturen onder de GDPR wetgeving, maar niets is minder waar. De GDPR onderscheidt twee verschillende soorten contact:

  • Zonder commercieel aspect zoals wenskaarten
  • Met commercieel aspect of direct marketing: prijsinformatie, kortingen, speciale aanbiedingen, …

Voor e-mails zonder commercieel aspect hoef je enkel een opt-out te voorzien in elke e-mail. Zo bied je lezers de mogelijkheid om zich voor dit type e-mails af te melden. Bij kerstkaarten via de post, ligt dit iets moeilijker, maar ook hier heeft de GDPR de nodige bescherming voorzien voor de gebruiker. Stuur dus gerust een kerstboodschap naar je klanten. Maar laat het commerciële aspect achterwege en zorg dat de ontvanger zich steeds kan uitschrijven indien hij dit wenst. Zorg ook zeker dat je in orde bent met de gegevensverwerking van je klanten.

ENKELE EXTRA TIPS

  • Zorg dat je adressenbestand tijdig in orde is
  • Doe een spellingscontrole
  • Denk aan je doelgroep (tone of voice)
  • Wees origineel

Zelf unieke eindejaarswensen sturen?
Klik HIER en ontdek alle mogelijkheden met bijhorende budgetten.

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | [email protected]

Leave a Reply

Top