10 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE PODCAST

Het maken van podcasts is de laatste aantal jaren steeds populairder geworden. En met reden! Ook bij het brede publiek worden podcasts enorm gesmaakt. Dit komt mede doordat ze zo gemakkelijk zijn om naar te luisteren en je het overal kunt doen, bijvoorbeeld in de auto of tijdens het afwassen. Daarnaast moet je ook niet volledig aandachtig zijn om te genieten van een podcast.

10 Tips Voor Een Succesvolle Podcast

Ook voor bedrijven zijn podcasts een heel interessante tool. Het is namelijk een goede manier om jouw expertise in je vak te tonen. Het is ook een manier om interactief om te gaan met je doelgroep. Zo kunnen je luisteraars bijvoorbeeld vragen inzenden die je dan de volgende aflevering beantwoordt, of kan je bijvoorbeeld giveaways organiseren die je luisteraars opnieuw stimuleren. Zo creëer je mogelijk ook een sterk betrokken community rond je podcast.

Er zijn een heleboel populaire podcasts die een uur tot anderhalf uur duren. Dit zorgt ervoor dat mensen vaak schrik hebben om er zelf aan te beginnen. Als je aan het begin van je eigen podcastverhaal staat lijkt het moeilijk om zo lang een interessant gesprek te geven aan de luisteraar. Er is echter geen enkele regel die stelt dat podcasts zo lang moeten duren. Podcasts van een kwartier kunnen voor jouw doelgroep minstens even waardevol zijn als die van een uur. Je moet vooral de focus leggen op de boodschap en het uitlichten van jouw gepassioneerde persoonlijkheid. Dat bepaalt uiteindelijk of je podcast succesvol zal zijn of niet.

Waarom video podcast?

Hoewel podcasts traditioneel enkel audio waren, wordt nu veel vaker ook video gebruikt bij podcasts. Door het zien van de gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal, eventuele extra video’s kan de kijker zich beter inleven en zal het leiden tot een hoger engagement. Podcasts met video zijn dus een geüpdatete versie van zichzelf.

Één van de grootste redenen om te kiezen voor video podcasts is door de hoge shareability ervan. Audio-only podcasts kunnen veel moeilijker gedeeld worden met anderen dan video podcasts.

Ook kun je je snippets of behind the scenes footage zoals bloopers van je videopodcast hergebruiken en delen op je andere platformen om promotie te maken voor je podcast.

Ook Spotify en andere platformen zien de toekomst van Videopodcasts. Zo kan je vanaf nu ook op spotify kijken naar video podcasts, terwijl het doorgaans een audio-only platform is.

Videopodcasts zijn dus duidelijk bezig aan een opmars, maar hoe maak jij een succesvolle videopodcast? We vatten het graag samen in 10 tips!

1. Maak een persona van je kijkers

Een succesvolle podcast moet relevant zijn voor je doelgroep, zoals al eerder is vermeld staat de boodschap centraal bij podcasts, daarom is het belangrijk dat je je doelgroep eerst bepaalt en beschrijft alvorens je begint met het maken van je podcasts.

Via een persona ga je demografische informatie over je ideale kijker koppelen met hun lifestyle, interesses en hun waarden.

Een goed persona zal ervoor zorgen dat je veel relevantere en persoonlijkere content kan maken die ervoor zal zorgen dat je podcast succesvoller zal zijn bij je doelpubliek en bijgevolg sneller zal groeien

2. Gebruik een content kalender

Consistentie is van groot belang om een succesvolle podcast te maken. Het maakt niet uit of je wekelijks of maandelijks post, maar je moet er wel voor zorgen dat je kijkers weten wanneer ze een nieuwe aflevering kunnen verwachten. Herhaal iedere aflevering wanneer de volgende gepost zal worden en ook op je posts op social media kan je vermelden wanneer je doelgroep je podcast kan verwachten. Zet er bijvoorbeeld “Iedere maandag om 20u” bij. 

Het is eveneens niet de bedoeling om de dag voor je een aflevering gaat opnemen nog moet gaan zoeken naar onderwerpen om het over te hebben, daarom kan je best een content kalender maken om jezelf goed voor te bereiden zodat je niet voor verassingen komt te staan.

3. Podcast SEO

Ook voor podcast moet je je SEO optimaliseren, het is belangrijk dat je hier rekening mee houdt om zo goed mogelijk gevonden te worden.

Hoe optimaliseer je je SEO voor je podcast? Zorg er zeker voor dat er een aantal keywords zitten in de titel van iedere aflevering. Daarnaast schrijf je ook een korte samenvatting van iedere aflevering die in grote lijnen de onderwerpen die zijn besproken kadert.

Het is belangrijk om hierbij uit het standpunt van de kijker na te denken, waar zijn ze naar opzoek en hoe gaan ze het opzoeken op Google?

Nog een manier om de SEO van je podcast te maximaliseren is door de transcripties van je afleveringen te uploaden op je website. Dit zal ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten zal verschijnen op Google en je bekendheid dus zal groeien.

gebruik ook zeker ondertitels om de SEO te verbeteren. Al is het dan wel belangrijk dat je de ondertitels niet gaat inbranden maar er een .srt-file van maakt die je ook mee online zet bij je video. Dit is belangrijk omdat Google en platformen zoals YouTube je video niet kunnen zien. Door de ondertitels toe te voegen kan de inhoud gelezen en geïndexeerd worden en zullen zoekrobots een veel betere inschatting maken waarover je video gaat, waardoor je video dus sneller voorgesteld zal worden aan potentieel trouwe luisteraars.

4. Nodig gasten uit

Een gast uitnodigen voor een aflevering kan zorgen voor de frisse wind die je podcast nodig heeft. Gasten zorgen vaak namelijk voor nieuwe, unieke inzichten die de kijker telkens weer kan entertainen. Wanneer je je te lang vasthoudt aan dezelfde cast zal je podcast vroeg of laat eentonig worden. Daarom moet je soms interessante gasten uitnodigen vanuit je industrie om diversiteit te brengen in je podcast.

Nog een groot voordeel aan gasten is dat fans en volgers van je gast ook geïntroduceerd worden aan je podcast, waardoor je dus een groter bereik hebt dan gewoonlijk.

Onthoud wel dat je niet direct de grootste gasten van je industrie gaat kunnen uitnodigen. Je podcast moet eerst bekendheid vergaren op zichzelf vooraleer toonaangevende namen uit jouw industrie een feature zullen overwegen. Stapsgewijs tewerk gaan, en mikken op iemand wiens bereik net iets groter is dan het jouwe, is dus de boodschap.

5. Gebruik het juiste materiaal

Een niet te onderschatten factor is de audiokwaliteit van je podcast. Zelfs bij videopodcasts zijn er nog steeds een groot aantal van de luisteraars die je podcast op de achtergrond luisteren. Daarom is de audiokwaliteit dus van groot belang. Zorg er dus voor dat je het juiste materiaal gebruikt om een goede kwaliteit te garanderen. Als je de investering in kwalitatieve microfoons en camera’s niet wil of kan maken, kan je het materiaal ook huren.

6. Bekijk je concurrentie

Als je je podcast naar een hoger niveau wil tillen, dan moet je het zien als een onderneming. Ook je podcast heeft concurrentie en daarom is het nodig om die concurrentie te analyseren om uiteindelijk zoveel mogelijk kijkers te activeren voor jouw podcast. Door het kijken naar je concurrentie kan je leren uit hun fouten en successen. Daarbovenop krijg je ook een beter zicht op de huidige trends.

7. Deel je podcast op alle platformen

Als je niet enkel met podcasts bezig bent en al wat volgers op je social media platformen hebt, kan je die prescence benutten door je Podcast erop te promoten, ook andersom kan je via je Podcast kijkers aansporen om je social media kanalen te volgen.

Post bijvoorbeeld grappige of interessante snippets op je andere kanalen of haal een paar interessante quotes uit je afleveringen. Ook behind the scenes content scoort altijd goed op social media.

Vergeet ook zeker niet te linken naar je podcast. De beste manier om dit te doen is om een link naar je podcast in de reacties te zetten, aangezien veel platformen externe links in posts afstraffen.

8. Gebruik call to actions

Een call to action op het einde van je podcast is de manier om je kijkers aan te sporen om iets te doen. Vraag de kijkers om je kanaal te volgen, om je website te bezoeken, een reactie achterlaten of een vraag stellen in de reacties,…

Let wel op dat je het kort houdt, het is niet de bedoeling dat je de laatste paar minuten je kijkers enkel aanspoort om meerdere acties te ondernemen. Dan loop je een groot risico dat ze snel zullen afhaken, wie weet definitief. Hou het bij 1 à 2 Call to actions per aflevering en wissel geregeld af.  

9. Zorg voor een eigen branding 

Het is noodzakelijk dat je Podcast direct herkenbaar is. Daarom is het van groot belang dat je ervoor zorgt dat er een sterke branding staat achter je Podcast. De thumbnail is de eerste indruk die de kijker krijgt en kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om nieuwe mensen aan te moedigen om te klikken op je video.

Sterke thumbnails zijn consistent. Maak een template en gebruik deze voor elke thumbnail. Probeer kijkers ook een zicht te geven op waar de aflevering over zal gaan. Ook door gezichten en een goed leesbare kernboodschap in je thumbnails te zetten zal je meer mensen lokken om je podcast te bekijken.

10. Sta open voor feedback

Tevreden kijkers zorgen voor een succesvolle podcast, daarom moet je altijd openstaan voor eventuele feedback die je zal krijgen. Als mensen reageren op jouw content, bekijk dit dan ook met de meest open blik. Mogelijk zijn hun reacties de sleutel om jouw content naar het volgende niveau te tillen.

Met deze tips heb je alle informatie om van jouw podcast een succes te maken. Heb je nood aan extra begeleiding bij de uitwerking? Neem dan nu contact op met onze experts!

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logo Instagram logo Youtube logo Vimeo logo Tik Tok logo

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top