3 TIPS OM DE ZICHTBAARHEID VAN JOUW BEDRIJF TE GARANDEREN

Op maandagavond, 4 oktober 2021, werd de wereld geconfronteerd met de kwetsbaarheid van zijn digitale bestaan. Facebook en al zijn zustermerken waren voor een periode van bijna 6 uur onbereikbaar. Voor de meeste mensen was dit vooral een persoonlijke hindering. Echter was het op zakelijk vlak nog eens een herinnering dat de zichtbaarheid van jouw merk niet beperkt mag blijven tot één medium. 

Samir Munir, de eigenaar van een leverdienst van voedsel in Delhi, zei tegen de New York Times dat hij zijn klanten in de black-out van 4 oktober niet kon bereiken en geen bestellingen kon aannemen. Zijn bedrijf wordt namelijk beheerd op de Facebookpagina, terwijl de bestellingen doorgestuurd werden via WhatsApp. Beiden worden beheerd door Facebook en beiden waren het slachtoffer van de problemen in Californië.

“Everything is down, my whole business is down.”

Met volgende 3 tips voorkom je dat de verkoop en zichtbaarheid van jouw merk ooit vastloopt door een externe reden.

1. De website van je bedrijf is de absolute topprioriteit

Nergens beter dan thuis, toch? De website van jouw bedrijf is niet alleen een plek waar mensen contact kunnen opnemen met jou. Het is dé plek bij uitstek waar de waarden, missie en verwezenlijkingen van jouw bedrijf in de spotlight gezet kunnen worden. Toch denken vooral kleinere bedrijven daar niet altijd hetzelfde over. In een studie van Statbel uit 2020 blijkt dat in België slechts 63,4% van alle bedrijven met minder dan 10 werknemers in dienst, over een website beschikt.

Om hun zaak draaiende te houden, richten zij dus al hun pijlen op sociale media, mond-aan-mondreclame of offline marketing. Maar hoe link je die met elkaar, en wat als jouw medium plots onverwachts wegvalt? Een website die jij beheert is normaal gezien steeds beschikbaar en daarom hét uithangbord van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat al jouw overige communicatiekanalen regelmatig refereren naar jouw website zodat jouw volgers weten waar ze je steeds kunnen terugvinden.

2. Post op verschillende kanalen en genereer meerwaarde op je website

Je lanceert een promotie voor jouw bedrijf. Hoe communiceer je die? Ga je die ene boodschap enkel op Facebook lanceren? Kies je voor een advertentie in de krant of een bilboard langs de weg? Kiezen is in veel gevallen altijd een beetje verliezen, maar de doelgroep zal hier bepalen wat de juiste beslissing is. Welke mensen probeer jij met je promotie te converteren naar klanten? Waar zijn ze door de dag mee bezig en waar kan je ze vinden, zowel offline als online? Het antwoord op deze vragen is meteen ook het antwoord op de vraag waar, hoe en wanneer jij je promotie moet doorzetten. Merk op: er zijn maar weinig campagnes waar het antwoord op die vraag slechts één kanaal is. Post daarom op verschillende kanalen om je doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken en zorg er ook zeker voor dat er op jouw website voldoende content staat voor de meerwaardezoeker. 

3. Wissel je content af en post regelmatig

Een leuke visual, een doe-het-zelfvideo gefilmd met je GSM, een klantervaring, een blog of zelfs interessante weetjes in een nieuwsbrief. De zaken die jouw (potentiële) klanten van jou te zien krijgen mogen absoluut geen eentonigheid uitstralen. Houd ze betrokken door variatie te brengen in je aanbod en motiveer hen ook om te reageren op jouw content. Stem jouw content daarbovenop ook af op het netwerk dat je gebruikt. Een grappige behind-the-scenes video is perfect op Facebook of Twitter, maar hoort in iets mindere mate thuis op LinkedIn. Zorg er zeker voor dat je regelmatig iets deelt met je doelgroep op al je actieve kanalen om top of mind te blijven. 

Een marketingstrategie en een website nemen initieel een pak tijd in beslag. Het kan daarom een goed idee zijn om samen te werken met een professionele partner die de ins & outs van (online) marketing machtig is. Met een door jou vooropgesteld budget halen wij het maximale uit een op maat gemaakt marketingplan. Laat ons iets weten, dan zitten we snel samen om de toekomst van jouw bedrijf te bespreken!

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logoInstagram logoYoutube logoVimeo logo

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top