Instagram Reels zijn ondertussen niet meer zo nieuw, maar nog steeds heel populair in het social media-landschap. In dit artikel lees je hoe je goed scorende Instagram Reels opstelt en hoe je ze naast je andere marketingactiviteiten laat lopen.
Wat zijn Instagram Reels?
Instagram Reels zijn videofragmenten van 15, 30 of 60 seconden. 15 seconden blijft echter de maatstaf. Je kan ze delen in je verhaal, op je home feed of in een speciale Reels feed, zodat ze niet in je algemeen overzicht verschijnen.
Je kan video’s opnemen of eerder opgenomen content gebruiken en ze volledig aanpassen volgens jouw persoonlijke smaak. Kies een achtergronddeuntje, voeg een filter of een hashtag toe en you’re good to go! Een groot verschil met pakweg Instagram Stories.
Waarom inzetten op Instagram Reels?
Het concept van Instagram Reels is niet nieuw. Het is een antwoord op het succes van TikTok waarbij een publiek, en zeker een heel jong publiek, wordt bereikt met veel verschillende hyperkorte videoclips. En dat concept wordt in Instagram Reels doorgetrokken.
Waar Instagram Reels pas écht interessant wordt, is het gegeven dat je content dus ook op de Explore pagina kan terechtkomen. Tenminste, als je account opengesteld is. Op de Explore page bereik je ook mensen die niet tot jouw rechtstreekse netwerk behoren. Een uitgelezen kans om je netwerk te vergroten en je merk dus aan een groter publiek voor te stellen.
Het is ook waarschijnlijk dat Instagram dit nieuwe paradepaardje ook zelf graag naar voor wil schuiven. Dus voorlopig kan dat betekenen dat Instagram Reels ook beter zullen scoren in hun eigen algoritmes.
Hoe creëer je Instagram Reels-content die goed scoort?
Voor je aan de slag gaat met het uitwerken van videocontent, is het essentieel te weten welke Reels-content succesvol zijn om je merk in de kijker te zetten en gebruikers te bereiken. Waar moet je aandacht aan besteden? Hoe ga je aan de slag?
We geven je hieronder enkele tips en tricks mee om Instagram Reels naadloos in je marketingstrategie te integreren.
Bereid een sterke videostrategie voor
Een strategie voor social media marketing is een plan voor alles dat je als bedrijf onderneemt op social media. Hierin bepaal je welke doelen je vooropstelt met je social activiteiten, hoe je de content naast je andere marketinginspanningen laat lopen, de implementatie ervan en de analyse achteraf.
Scoren op Instagram is immers niet makkelijk. Maar door goed vooraf te bepalen hoe je met je content kan inspelen op de specifieke niche die je wil bereiken, hou je je kansen op succes bij je doelpubliek zo gaaf mogelijk.
Benieuwd hoe je van start gaat? Lees er alles over in ons blogartikel ‘Je videostrategie opbouwen in 6 stappen’.
Spreek de emotie aan van je doelpubliek
Met video kan je gemakkelijk inspelen op de emotie van je kijkers. En zeker op Instagram, hét platform dat het meeste engagement met haar kijkers uitlokt. Videocontent is tastbaarder dan eender welk medium: een gevoel kan je namelijk vlotter overbrengen met beelden dan met woorden. Het is dan ook algemeen bekend dat content die bepaalde emoties triggert langer blijft hangen dan content waar je het warm noch koud van krijgt.
Alles hangt af van waar je merk voor staat en welk gevoel het wilt oproepen. Verkoop je make-up? Speel dan in op zelfvertrouwen. Ben je een bekend koekjesmerk? Bekijk dan hoe je quality time met het gezin kan integreren in je content. Autohandelaars hoeven niet alle technische snufjes uit de doeken te doen, maar inzetten op het gevoel van vrijheid of prestige die de auto biedt.
Hoe kan je emoties beter onderlijnen? Laten we je een belangrijke tip geven: echte verhalen scoren beter dan content waar mensen zich maar moeilijk mee kunnen identificeren. Laat zien hoe jouw merk het verschil kan maken in bepaalde situaties.
Een vastgoedproject verkoopt beter als je toont waar de woning zich bevindt: spelende kinderen in een groene zone, een rustige barbecue aan het kanaal of een gezellige scène tussen keuvelende buren. Dat zegt meer dan een hoop bakstenen, toch?
Ondersteun dat verhaal met het juiste kleurgebruik en een passend streepje muziek, en mensen zullen zich pas echt gaan identificeren met wat je te vertellen hebt.
Genereer content met waarde voor je doelpubliek
Instagram maakt gebruik van hetzelfde algoritme qua ranking en het vertonen van de top Reels op dezelfde manier als voor gewone posts en verhalen.
Om goed te scoren moeten je Instagram Reelsdus grappig, origineel en entertainend zijn om de beste resultaten te behalen op Instagram.
Maar er is meer. Naast bovenstaande kenmerken, is het een mooie bonus als je content laat zien die toont dat jij marktleider bent én kennis van zaken hebt. Laat dus gerust je expertise in je vakgebied doorschemeren! Bovendien wil je dat de content die je creëert waarde heeft voor je doelpubliek: het lost een probleem voor hen op, of ze leren iets bij.
Hoe je dat doet? Deel tips, maak how-to’s en licht cases uit om je doelpubliek verder te helpen. Toon dat je beschikbaar bent om de klant te helpen om het maximale uit zijn aankoop te halen. Vermeld dit ook zeker aan het einde van de video in een leuke call-to-action!
Een andere reden waarom potentiële klanten voor jouw merk kiezen is omdat ze een antwoord willen op hun specifiek probleem. Dat is dus een prima uitvalshoek om van start te gaan met videocontent. Een kant-en-klare oplossing is immers een extra trigger om tot aankoop over te gaan. Toon aan dat de oplossing die jij biedt het leven van de klant gemakkelijker maakt. Dat spreekt aan!
Zet je gebruikers aan om zelf content te maken
Instagram Reels zijn laagdrempelig en snel samen te stellen. Tijd en geld zijn nog steeds de meest voorkomende knelpunten in videomarketing.
Door gebruikers zelf content te laten maken en deze in te zetten in je videostrategie, zal je engagement rate stukken hoger zijn dan voorheen. Testimonials zijn dan ook perfect om je producten in de kijker te zetten.
Hoe heeft jouw product of dienst het leven van de klant verbeterd? Deze persoonlijke verhalen wekken de interesse van potentiële klanten en trekken hen over de streep.
Heb je dus een specifieke klant in gedachten waar je een heel goede samenwerking mee had? Vraag hem of haar dan zeker of ze het zouden zien zitten om deel uit te maken van je videocontent. Wij raden aan om dit steeds in hetzelfde kader op te nemen. Ga bijvoorbeeld langs bij je klanten en maak een reeks van testimonials.
Wees persoonlijk in je videocontent
Persoonlijkheid in je branding doet erg veel om het vertrouwen van je doelpubliek te winnen. Korte videocontent – zoals Instagram Reels – is perfect om een persoonlijke toets aan je branding te geven. Denk aan teambuildingactiviteiten, de productie van je laatste nieuwe creatie of andere behind-the-scenes-content.
Het schept niet enkel een vertrouwensband, maar helpt je klanten ook om meer inzicht te krijgen in waar je merk voor staat.
Maak gebruik van analytische tools
Blijf de resultaten van je Instagram Reels nauwgezet opvolgen. Zo kan je gedurende je hele funnel inzetten op wat werkt en content die minder goed scoort bijschaven.
Door in te zetten op wat goed draait en ‘mindere’ content te verbeteren win je dus heel veel tijd!
Instagram kwam dit voorjaar met Insights voor Reels en Live. Voor Reels tonen ze bijvoorbeeld
- de bereikte accounts
- het aantal impressies
- de likes
- de comments
- het aantal keer dat ze bewaard en gedeeld werden
Een belangrijk aandachtspunt hier is dat je geduldig moet zijn. Het kan namelijk dat Instagram Reels pas na twee weken goed beginnen draaien, omwille van het Instagram-algoritme. Dat is anders voor gewone posts dan voor Reels. Trek dus niet overhaast conclusies.
Klaar om te starten met Instagram Reels?
Nood aan een sprankelende videostrategie of heb je een straf idee voor Instagram Reels? Onze storytellers staan te springen om je helpen. Geef ons een seintje en voor je het weet is het: lights, camera, action!