Marshall McLuhan en the Medium is the Message

In onze razendsnelle, altijd-online wereld hebben we elke dag te maken met verschillende soorten media. Marshall McLuhan stelde: “The medium is the message”. Hij bedoelde daarmee dat het medium binnen onze wereld van massamedia mee de inhoud bepaalt van wat je vertelt.

We moeten beseffen dat we van onze kijker hun kostbare tijd vragen. We hebben er allemaal evenveel van, maar toch voelen we vaak dat het ons ontbreekt. Dit paradoxale gevoel komt sterk naar voren in marketing en storytelling, waar de tijd die je van iemand vraagt, net zo belangrijk is als de boodschap zelf. En net daarom moet onze boodschap optimaal worden aangepast aan het medium.

In onze nieuwste podcast duiken we in het werk van Marshall McLuhan, de Canadese filosoof en communicatie-expert die beroemd werd met zijn uitspraak: “The medium is the message”. Dit idee, hoewel al decennia oud, is vandaag relevanter dan ooit. McLuhan suggereerde dat het medium waarmee je een boodschap communiceert, minstens zo belangrijk is als de inhoud van die boodschap. En eerlijk, in de wereld van TikTok-video’s van 15 seconden en speelfilms van drie uur, zien we dit dagelijks bevestigd.

Tijd is Goud

Een van de centrale thema’s in de aflevering is tijd. Hoeveel tijd ben je bereid om te investeren in een boodschap? In de bioscoop ben je helemaal voorbereid om uren in een film te duiken, compleet met popcorn en frisdrank.

Het medium ondersteunt die beleving volledig. Maar op social media is dat een ander verhaal. Daar heb je vaak maar een paar seconden om iemand’s aandacht te grijpen. En net zoals je niet op straat iemand twee uur lang lastigvalt met je levensverhaal, wil je op sociale media ook snel to the point komen. Mensen scrollen nu eenmaal snel door.

Contact Banner

Tinder, Huwelijken en Marketing Funnels

In de aflevering werd ook een leuke vergelijking gemaakt tussen de marketingfunnel en een relatie. Het begint allemaal met een ‘hallo’. Net zoals je niet zomaar iemand op straat ten huwelijk vraagt, begin je in marketing ook niet met een ‘koop dit nu!’.

Je bouwt eerst een relatie op – van kennismaking (awareness) naar interesse (consideration) tot uiteindelijk de stap om over te gaan tot actie (conversion). Een flirt op Tinder kan uiteindelijk leiden tot een huwelijk, maar het vraagt tijd en de juiste benadering. Zo ook in marketing.

Het Medium Bepaalt de Boodschap

Of het nu gaat om een bioscoopfilm of een kort filmpje op Instagram, het medium bepaalt hoe je verhaal wordt verteld. Het vraagt om een andere aanpak. Een corporate video moet anders zijn dan een speelfilm, en zelfs tussen verschillende sociale media moet je je boodschap aanpassen aan het platform en het publiek. Dit is precies waar McLuhan’s visie om draait. En dat is waar wij als marketeers dagelijks mee te maken hebben.

Wil je meer weten over hoe je de juiste boodschap kunt afstemmen op het juiste medium? Luister dan naar onze nieuwste aflevering, waarin we dit, en nog veel meer, bespreken.

En wie weet, misschien vind je wel een manier om je publiek te bereiken die net zo goed werkt als een perfect gematchte Tinder-date!

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logo Instagram logo Youtube logo Vimeo logo Tik Tok logo

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top