GEBRUIK TIKTOK IN JE MARKETINGMIX MET DEZE CONCRETE TIPS

Al drie jaar op rij houdt TikTok de titel van meest gedownloade app van het jaar. In 2021 werd de app zo’n 656 miljoen keer gedownload, ongeveer 100 miljoen keer meer dan Instagram.  Reden genoeg om Tiktok op te nemen in je marketingmix.

TikTok is dus met voorsprong het sterkst groeiende social media platform van de laatste jaren. Maar hoe werkt het precies? Wie gebruikt het? En vooral, wat kan het platform betekenen voor jou?

TikTok is het sterkst groeiende social media platform. Maar hoe gebruik je TikTok in je marketingmix? en krijg je resultaat? We geven enkele tips!

Wat is TikTok?

TikTok is een razend populair platform waarop gebruikers korte video’s van 15 seconden tot 5 minuten delen. Dansjes, challenges, koopvideo’s, sport highlights, grappige video’s,… TikTok biedt ongelofelijk veel content aan. Het is dus geen toeval dat het zo’n breed doelpubliek aanspreekt.

Een van de sterke punten van TikTok is dat je, in tegenstelling tot andere social media platformen, vooral content van vreemden te zien krijgt. Je thuispagina op Facebook en Instagram bevat vaak content van vrienden en kenissen terwijl je op TikTok content van over de hele wereld binnenkrijgt

Door het unieke algoritme wordt je oneindige “for you”-pagina steeds gevuld met video’s gebaseerd op jouw interesses.

Daardoor is TikTok veruit het meest engagerende social network. Gemiddeld blijven gebruikers 10,85 minuten/sessie. Vergeleken met plaats twee, Pinterest, doet TikTok het dubbel zo goed. 

Wie gebruikt TikTok?

Omdat tieners vaak early adopters zijn als het aankomt op social media platformen, wordt er vaak gedacht dat er bijna alleen tieners en jongeren actief zijn op TikTok. Hoewel dit initieel het geval was, is dit tegenwoordig totaal niet meer de realiteit. Tegenwoordig kan je via TikTok ook de oudere doelgroepen succesvol bereiken.

Bij de aanvang van 2022 telde België bijna 3 miljoen volwassen gebruikers (ByteDance). 

Het is dus duidelijk dat je op TikTok een brede doelgroep kan bereiken. Daarbovenop groeit het aantal gebruikers jaarlijks sterk. Een trend die niet meteen zal veranderen.

Hoe kun jij TikTok gebruiken?

Je hebt beslist dat jouw organisatie TikTok gaat gebruiken in de marketingmix, hoe begin je daaraan? TikTok marketing geeft je de kans om creatief uit de hoek te komen. Omdat het platform zo trend gebonden is zijn er niet zoveel vaste regels waaraan je je moet houden en krijg je de kans om veel te experimenteren met je content. Als je gewoon je content van Facebook of Instagram gaat posten op TikTok, ga je weinig succes hebben. Op TikTok staat entertainen namelijk centraal, waar bij Facebook of andere platformen ook het informatieve belang heeft. Het is dus belangrijk dat je op TikTok gaat “advertainen” in plaats van adverteren.

Succesvolle posts op TikTok bevatten vaak ofwel humor ofwel muziek. Het merendeel van de gebruikers zoekt niet naar serieuze content, daarom wordt TikTok gezien als een informeel platform. Dé manier om echt succesvol te zijn en TikTok in je marketingmix te gebruiken, is dus door authentieke content te posten.

Afhankelijk van de content die je post kan je TikTok zowel inzetten om sales te boosten als om merkbekendheid te vergroten en je positionering te versterken. Organische, authentieke content is de ideale manier om je merkbekendheid te vergroten en je merk te positioneren. Humoristische content scoort het best bij de gebruikers en zal leiden tot volgers, wat belangrijk is om op een constante basis succes te hebben op TikTok.

Voor je sales te boosten kan je beter gebruik maken van betaalde advertenties, met TikTok for business heb je een heel aantal opties om te adverteren op TikTok.

Heb je geen tijd om elke dag met TikTok bezig te zijn? Tegenwoordig kan je via de desktop versie van TikTok ook posts inplannen, zo moet je niet constant bezig zijn met het posten van content maar kan je voorbereidend werk doen.

Tik Tok for business

Het is belangrijk om insights te krijgen over hoe je video’s het daadwerkelijk doen. Door een gratis Tik Tok for business account aan te maken krijg je zicht op allerhande informatie:

  • Je groei van de afgelopen week en maand
  • Hoe vaak je profiel werd bekeken
  • De leeftijd van je publiek
  • Het geslacht van je publiek
  • Andere content die je publiek interessant vindt
  • Het aantal likes, comments, shares
  • Hoe lang je video’s werden bekeken

Via deze insights kan je je content constant monitoren en aanpassen zodat je volgende posts steeds beter gaan scoren. TikTok geeft niet alleen een hoop interessante informatie mee over jou video’s en de engagement ervan, maar, je krijgt ook een heleboel informatie over je doelpubliek en wat hun interesseert.

Zo kan je bevoorbeeld populaire content en sounds bij je doelgroep/volgers bekijken. Om TikTok in je marketingmix te gebruiken moet je steeds mee zijn met de laatste trends bij je doelgroep. En op deze manier kan dat.

Als je dus van plan bent om te adverteren op TikTok, dan is een TikTok voor business account een absolute must om te achterhalen hoe goed je content het nu daadwerkelijk doet.

Sales Boosten

1. Link je shopify winkel

Sinds 2021 zijn TikTok en Shopify partners. Dit partnership maakt het mogelijk om rechtsreeks producten vanuit je video te verkopen. Ideaal dus wanneer je TikTok wil integreren in je marketingmix als je aan e-commerce doet. Gebruikers moeten dus niet meer de app verlaten om aankopen te doen. 

Shopify is een e-commerce platform waarop je vanaf €27 per maand eenvoudig je eigen webshop kan starten. Shopify biedt een heel aantal handige tools om je online shop te monitoren en te optimaliseren. Daarnaast moet je niet kunnen coderen om te beginnen met online verkoop. Vooral in 2021 blies het platform, mede door de samenwerking met TikTok, op en verdubbelde het aantal winkels.

Gymshark, het populaire merk voor fitnesskleding voert zijn online verkoop via Shopify, net als RedBull, Heinz en Nescafé gebruiken Shopify voor hun online verkoop.

2. Adverteer op TikTok

Je kan natuurlijk ook altijd beginnen adverteren op TikTok. Er zijn een aantal verschillende soorten advertenties waaruit je kunt kiezen om je doelgroep te bereiken:

3. In-feed advertenties 

In feed advertenties zijn ads die afspelen wanneer een gebruiker door de for you page is aan het scrollen. Ze mengen zich met de gewone content maar er wordt wel steeds bij vermeld dat het een advertentie is.

Het is belangrijk om direct de aandacht te grijpen want gebruikers kunnen rechtstreek verderscrollen

Spark ads 

Dit is de nieuwste soort advertentie op TikTok. Via spark ads kan je organische content en user generated content gebruiken als jouw advertenties. Via deze advertenties kan je gebruikers lokken naar je TikTok account of naar bepaalde landings pages buiten TikTok.

Brand Takeover ads 

Dit zijn advertenties die afspelen wanner gebruikers voor het eerst de app openen,

het is de eerste video die je ziet wanneer je TikTok wilt gebruiken. Deze advertenties zijn ideaal voor awareness te creeren en om sales te boosten.

Topview ads 

Topview ads zijn zeer gelijkaardig aan brand takeover ads. Het enige verschil is dat je met topview ads de gebruiker niet direct bombardeerd met een advertentie. Deze advertenties spelen af als eerste video op je for you page. In de eerste 3 seconden van een sessie kunnen er geen topview ads afspelen.

Dit soort advertentie scoort het best op engagement en is 67% effectiever in het boosten van sales dan alle andere soorten advertenties op TikTok.

Het spreekt voor zich dat adverteren in combinatie met een Shopify winkel zorgt voor goede resultaten.

4. Zet influencers in

Op TikTok zijn er veel influencers te vinden van verschillende grootte. Sommige spreken een niche aan, andere hebben dan weer een breed doelpubliek. Er is in ieder geval een grote kans dat je influencers op jouw maat zal vinden. Zeer belangrijk dus om TikTok in je marketingmix te integreren.

Via influencers kan je je merk verkopen aan je doelgroep terwijl je toch nog authentiek blijft communiceren.

Zeker voor Gen-z is influencermarketing zeer effectief. Bijna 50% van Gen-z heeft wel eens een aankoop gedaan door de aanbeveling van een influencer.

Maar dit betekent niet dat influencermarketing niet werkt voor de andere leeftijdscategoriëen. Omdat de focus bij TikTok ligt bij entertainen, is adverteren via influencers een van de sterkste manieren om promotie te voeren op het platform, want authentieke en organische content scoort altijd het beste.

Je kan influencers op twee manieren gebruiken: oftewel post je content met de influnecer op jouw kanaal, ofwel laat je de influencer de content op het eigen kanaal plaatsen. Afhankelijk van wat je wilt bereiken en de following die je al hebt vergaard moet je kiezen tussen deze twee opties. Om je aantal volgers te boosten, kan het handig zijn om op je eigen kanaal te posten. Wil je meer awareness of een groter publiek aanspreken, dan kan je je content best posten op het kanaal van de influencer. 

Naambekendheid boosten

1. Organische content

Een goeie manier om naambekendheid te stimuleren of om je positionering te versterken is door organische, grappige, relevante content te posten. Dit kan door reacties achter te laten op virale video’s, door je eigen video’s te posten die bijvoorbeeld meegaan met een trend of door duetten te maken met andere video’s. 

Een perfect voorbeeld van organische content done right is Spartak Moscow, een van de populairste voetbalclubs is op TikTok. Door komisch om te gaan met hun successen en hun nederlagen en die van hun rivalen behaalde ze reeds meer dan 2,5 miljoen volgers en meer dan 95 miljoen likes. TikTok in je marketingmix? Neem jezelf dan zeker niet te serieus.

2. User generated content

Een andere manier om op een leuke en interactieve wijze naambekendheid te winnen is door User generated content te stimuleren. Dit kan op verschillende manieren: door een nieuwe hashtag te lanceren, door een bepaalde challenge te verzinnen, door giveaways voor de beste duets,…

In 2020 lanceerde Fortnite, in samenwerking met TikTok, de #EmoteRoyaleContest. Het idee achter de hashtag was om gebruikers de kans te geven om hun eigen dansje om te toveren tot het volgende dansje in de game. De hashtagcampagne was zeer succesvol met de hashtag die meer dan een half miljard keer bekeken werd. Heb je zelf niet de tijd om een campagne uit te werken en te lanceren? Neem dan zeker een betrouwbare partner onder de arm die jou kan helpen het creatieve concept uit te werken.

Waar moet je op letten?

Hashtags

Door een goed hashtag strategie kan je je vindbaarheid en bereik sterk vergroten. Hyperbelangrijk dus om TikTok in je marketingmix te integreren. Hashtags zijn cruciaal op TikTok om de juiste doelgroep te bereiken, het is dus belangrijk om zelf de juiste hashtags in te zetten om je doelpubliek te bereiken. Door een aantal niche hashtags te combineren met wat bredere hashtags, kan je gericht content posten voor een bepaalde doelgroep. Je kan hashtags op TikTok eigenlijk zien als verschillende communities, zoek dus uit welke communities je wilt bereiken en voeg deze hashtags toe aan je posts. Let wel op dat je je hashtags in de caption van je posts plaatst en niet in de reacties. Hoewel dit ook werkt is het veel minder effectief.

Daarnaast kan je hashtags ook gebruiken om te bekijken waar je directe concurrentie en doelgroep mee bezig is, zo kan je uitzoeken wat de laatste trends zijn en zo je posts steeds verbeteren. 

Een goede hashtag strategie kan je vindbaarheid en bereik sterk vergroten, daarnaast kan je via hashtags ook concurrenten identificeren en ideeën opdoen voor jouw eigen content. Vaak vormen er zelfs communities rondom hashtags. Wil je TikTok gebruiken in je marketingmix? Combineer dan een paar niche hashtags met een aantal brede hashtags.

Je kan hashtags ook gebruiken om te bekijken waar je directe concurrentie of doelgroep precies ligt. 

Als we een lokale bakker als voorbeeld zouden nemen, dan zouden we #fyp, #foryoupage #fun #viral kunnen gebruiken als brede hashtags en deze dan aanvullen met een aantal niche hashtags zoals #warmebakker #belgianbusiness #brood #kooplokaal

Trends

Het speelt sterk in je voordeel als je up to date blijft met de laatste trends die rondgaan op TikTok. Het enige probleem daarmee is dat je best vaak op de app moet zitten om te weten welke trends “hot” zijn en welke alweer zijn vervaagd. 

Op TikTok komt wekelijks de ene na de andere trend en ze verdwijnen weer even snel als ze gekomen zijn. 

Nederlandse radiozender FunX zit bovenop alle laatste trends en met hun grappige en relevante memes hebben ze al meer dan 1 miljoen likes behaald.

Algoritme

Tenslotte moet je rekening houden met het mysterieuze algoritme van TikTok. Hoewel niemand precies weet hoe het werkt, wordt er wel gedacht dat interacties, de beschrijving bij je video, hashtags en natuurlijk taal & locatie de belangrijkste factoren zijn of je bepaalde video’s wel of niet te zien krijgt. 

Gebruik dus een aantal keywords in de beschrijving van je video, zo zal de video bij de juiste doelgroep terechtkomen. Ook is de content locatiegebonden, dit betekend dat TikTok rekening houdt met je locatie en af en toe video’s toont van accounts in de buurt. Zit je niet in de buurt van je doelgroep? Geen enkel probleem! Je kan in de setting je regio aanpassen.

De enige echte manier om de juiste combinatie voor jouw content samen te stellen is om vaak te experimenteren totdat je de juiste mix gevonden hebt dat regelmatig een groot bereik heeft. Het is een echt proces van trial & error en aanpassen tot je de juiste mix gevonden heby voor jou onderneming.

Kortom, TikTok is hét hotste social media platform van het moment en mag zeker niet vergeten worden in je marketingmix. Onthoud vooral dat entertainen centraal staat en dat experimenteren jou kan leiden naar grote succes op TikTok. 

Hulp nodig bij het creëren van een creatief concept voor de juiste content op jou TikTok?

Neem contact met ons op en leg ons je idee voor.

Contact Banner

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logo Instagram logo Youtube logo Vimeo logo Tik Tok logo

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top