WISTIA, VIMEO OF YOUTUBE

Je bent met video aan de slag gegaan? Super! Maar waar ga je het nu laten hosten: YouTube, Vimeo of Wistia? De keuze is lastiger dan je zou denken, want er zijn veel zaken waarmee je rekening moet houden. En waarom zou je zelfs betalen voor videohosting als het ook gratis kan? We lijsten het voor je op.

YOUTUBE

YouTube is het grootste videoplatform met ongeveer 2 miljard gebruikers. 17% van al het internetverkeer vindt hierop plaats en de site wordt vier miljard keer per dag bekeken. De kans dat je doelpubliek op YouTube actief is, is zeer groot. En niet vergeten, YouTube is gelinkt aan Google! Dus de eerste zoekresultaten zijn vaak YouTubevideo’s. Nog boven de Google advertenties. YouTube haalt zijn opbrengst uit advertenties. Daardoor kan iedereen onbeperkt gratis video’s uploaden. Maar besef wel, je concurrentie gebruikt mogelijk gelijkaardige tags en omschrijvingen als jij. Daardoor kan het voorvallen dat reclame van je concurrent op jouw video. Meet nog, gebruik je YouTube om de video op je website te plaatsen, dan kan je concurrent ook op jouw plek verschijnen. Het is tenslotte moeilijk om de player te personaliseren. Je zal er altijd die ‘YouTube’-saus over moeten tolereren. Maar dat is niet per sé iets negatiefs als je doorgedreven je content daarop deelt.

Pro: Top voor de zoekresultaten – gratis – onbeperkt uploaden

Contra: Advertenties – lay-out moeilijk personaliseerbaar – jouw professionele video zal omringd zijn door ontelbare poezen- en babyvideo’s.

VIMEO

Vimeo haalt een pak minder views per maand dan YouTube. Op Vimeo zijn vooral creatieve geesten actief. Heel wat filmmakers en creatives delen er hun portfolio. Vimeo haalt zijn inkomsten niet uit advertenties, maar uit verschillende soorten accounts. Dit gaat van een gratis account, waarmee je maximum 500MB per week kunt uploaden tot een Plus, Pro of Business Account. De prijzen zijn zeer redelijk. Hoe duurder je account, hoe meer mogelijkheden. Heb je een betalend account, dan kun je de lay-out van je videoplayer aanpassen en je eigen logo toevoegen. Vimeo zal minder snel opduiken in de zoekresultaten van Google, maar het zal wel even goed je SEO-ranking naar boven halen als een YouTube-video. Goed om dit in te zetten om video op je website te plaatsen.

Pro: Algemene kwaliteit op het platform hoger dan YouTube – lay-out personaliseerbaar – geen advertenties

Contra: SEO is betalend

WISTIA

Wistia, het minst bekende videoplatform, vindt het belangrijk dat jouw website de views en clicks krijgt en niet Wistia.com. Via een JSON-verbinding zal Wistia dus de metadata die je aan je video meegeeft implementeren met de SEO-ranking van je eigen pagina. Dat is heel belangrijk als wil dat je pagina goed vindbaar is met zoekmachines. Met Wistia kun je video’s discreet en professioneel op je website plaatsen. Net zoals bij Vimeo kun je de lay-out van de videoplayer aanpassen. Vooral marketeers gebruiken Wistia omdat je de statistics heel goed kan analyseren. Zo kun je van geregistreerde gebruikers de naam en het e-mailadres te weten komen, je kunt zien wanneer iemand afhaakt en wanneer iemand door- of terugspoelt. De gratis versie beperkt zich tot maximum drie video’s. Wil je meer video’s uploaden, dan zal je je creditcard moeten bovenhalen. We raden daarom aan om Wistia vooral in te zetten op de webpagina’s die goed moeten scoren, zoals landings- of productpagina’s.

Pro: héél goede statistics en enorm personaliseerbaar – professioneel – jouw site krijgt de views!

Contra: prijzig

CONCLUSIE

Alles hangt af van je doelstelling. Wil je gemakkelijk te vinden zijn via Google? Gebruik dan zeker YouTube. Wil je goedkoop je video op de website en wil je advertenties van concurrenten op je site vermijden? Dan is Vimeo de juiste keuze. Ook voor online portfolio’s zouden we nog steeds Vimeo aanraden. Is het echter de bedoeling om je Leadgen- en landingspagina’s de beste duw in de rug te kunnen geven? Host dan met een betalende speler als Wistia.

Besef vooral: je moet niet per se een keuze maken. Door alle hosts doelmatig naast mekaar te gebruiken afhankelijk van je doel kan je de beste resultaten halen. Gebruik dus zeker altijd YouTube om je content aan te bieden, maar plaats het OOK op Vimeo of Wistia op je website.

YOUTUBE, VIMEO, WISTIA - Vergelijkingstabel

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logo Instagram logo Youtube logo Vimeo logo Tik Tok logo

Volg ons via onze social media kanalen.

Facebook logo Instagram logo Youtube logo Vimeo logo Tik Tok logo

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top