WISTIA, VIMEO OF YOUTUBE

Iets meer dan 70% van het internet bestaat uit video. Zowat 55% van de mensen kijkt elke dag naar online video’s. Maar wat is het beste videoplatform voor jouw video? Wistia, Vimeo of YouTube?

YOUTUBE

YouTube is het grootste videoplatform. 17% van al het internetverkeer vindt hierop plaats en de site wordt vier miljard keer per dag bekeken. De kans dat je doelpubliek op YouTube actief is, is zeer groot. En dan gaat je SEO snel de hoogte in! YouTube haalt zijn opbrengst uit advertenties. Daardoor kan iedereen onbeperkt gratis video’s in HD uploaden.  Voor een video van meer dan 15 minuten moet je wel eerst een aanvraag indienen. Het blijft wel gratis, maar de kans bestaat dat er een ongepaste advertentie voor jouw video staat. Verder kun je de lay-out van de player niet aanpassen en als je de video op je website wil invoegen, blijft het YouTube-logootje altijd zichtbaar.

Pro: SEO is top – gratis – onbeperkt uploaden

Contra: Advertenties – lay-out niet personaliseerbaar – jouw professionele video zal omringd zijn door ontelbare poezen- en babyvideo’s.

Deze video bijvoorbeeld werd 130 000 000 keer bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=tntOCGkgt98

VIMEO

Vimeo haalt 715 miljoen views per maand, een pak minder dan YouTube. Op Vimeo zijn vooral creatieve geesten actief. Heel wat filmmakers delen er hun portfolio. Vimeo haalt zijn inkomsten niet uit advertenties, maar uit verschillende soorten accounts. Dit gaat van een gratis account, waarmee je maximum 500MB per week kunt uploaden tot een Plus, Pro of Business Account. De prijzen zijn zeer redelijk. Hoe duurder je account, hoe meer mogelijkheden. Heb je een betalend account, dan kun je de lay-out van je videoplayer aanpassen en je eigen logo toevoegen.

Pro: Algemene kwaliteit hoger dan YouTube – lay-out personaliseerbaar – geen advertenties

Contra: SEO is betalend

De meest bekeken video op Vimeo telt (slechts) 76 300 000 views en vind je hier: https://vimeo.com/channels/top/22439234

WISTIA

Wistia, het minst bekende videoplatform, vindt het belangrijk dat jouw website de views en clicks krijgt en niet Wistia.com. Met Wistia kun je video’s discreet en professioneel op je website plaatsen. Net zoals bij Vimeo kun je de lay-out van de videoplayer aanpassen. Vooral marketeers gebruiken Wistia omdat je de statistics heel goed kan analyseren. Zo kun je van geregistreerde gebruikers de naam en het e-mailadres te weten komen, je kunt zien wanneer iemand afhaakt en wanneer iemand door- of terugspoelt. De gratis versie beperkt zich tot maximum drie video’s. Wil je meer video’s uploaden, dan zal je je creditcard moeten bovenhalen.

Pro: héél goede statistics en enorm personaliseerbaar – professioneel – jouw site krijgt de views!

Contra: prijzig

Samengevat:

Deze blog kan je helpen om een keuze te maken tussen Wistia, Vimeo of YouTube. Wil je de grote massa bereiken? Gooi je video op YouTube! Peer to peer en esthetisch materiaal? Gebruik Vimeo! Video’s op je website plaatsen en statistieken kunnen onderzoeken? Kies voor Wistia!

YOUTUBE, VIMEO, WISTIA - Vergelijkingstabel

READY TO START A PROJECT?

Duigemhofstraat 101, 3020 Herent, België
+32 (0) 478 807 007 (NIKO : SALES)
+32 (0) 498 624 208 (BRECHT : CREATIVE)
+32 (0)16 88 74 84 | info@epicframe.be

Leave a Reply

Top