FAQ – VEELGESTELDE VRAGEN

BUDGET

HOEVEEL KOST EEN ANIMATIVIDEO?

Een vraag die heel vaak terugkomt en waar we nooit één sluitend antwoord over kunnen geven. Afhankelijk van wat jouw specifieke wensen zijn, zal het budget variëren. In deze blogpost leggen we je uit welke factoren doorslaggevend zijn voor je videobudget. Voor een animatievideo van dertig seconden kan je best de volgende gangbare prijzen verwachten:

 

  • Flat-art met character animation, stop-motion en cut-out kunnen gaan van 2.000 tot 4.000 euro. 
  • Flat-artanimatie met een infografiek kost doorgaans tussen 1.800 en 3.500 euro. 
  • De prijs van een 3D-animatie begint gemakkelijk vanaf 3.500 euro voor 30 seconden.

 

Deze prijzen zullen natuurlijk variëren van productiehuis tot productiehuis. Heb je een vooropgesteld budget waar je absoluut niet over kan? Laat het ons weten en we bekijken samen met jou de mogelijkheden. Let wel op, het gaat hier om creatieve producten. De laagste prijs is daarom niet altijd de beste optie.

BESTAAN ER SUBSIDIES VOOR HET LATEN MAKEN VAN EEN (ANIMATIE)VIDEO?

Er bestaan subsidies voor het laten maken van een (animatie)video. Op deze pagina kan je onze whitepaper downloaden en kom je te weten of je in aanmerking komt voor deze subsidies en hoe je de aanvraag tot een goed einde brengt.

 

In’t kort komt het hierop neer: bedrijven die een Vlaams ondernemingsnummer hebben en een omzet van minder dan 50 miljoen Euro draaien, maken kans om tot € 2.250 subsidie te krijgen. Dit vertaalt zich concreet in het laten produceren van meertalige internationale en digitale communicatie.

 

Daaronder valt ook de realisatie van een animatie video. Echter moet je kunnen aantonen dat je met deze video ook een internationaal publiek zal aanspreken. Dat houdt in principe in dat de video ook in andere talen dan het Nederlands moet gemaakt worden (ofwel via een anderstalige voice-over, ofwel via het ondertitelen in een andere taal dan het Nederlands).

KAN IK MET EEN VOOROPGESTELD BUDGET EEN VIDEO LATEN MAKEN?

Absoluut! Afhankelijk van wat jouw specifieke wensen zijn, zal het budget variëren. In deze blogpost leggen we je uit welke factoren doorslaggevend zijn voor je videobudget. Maar, we begrijpen ook dat een video niet goedkoop is. Daarom willen we ook voor jou het maximale uit je budget halen.

 

  • We kunnen stijlen kiezen die minder detail bevatten, en dus minder productietijd vragen.
  • Of we laten je zelf de voice-over inspreken en hoeven dus geen professionele voice-over in te schakelen.
  • Misschien heb je een fantastische vriendenkring die staat te popelen om te figureren voor jouw project!

 

We leven volgens het motto ‘Een nee heb je, een ja kan je krijgen’. Vraag dus zeker wat mogelijk is binnen jouw budget.

HOE WERKT DE FACTURATIE?

De totale kost van het project wordt gefactureerd als volgt: na het bevestigen van onze offerte sturen we een voorschotfactuur van 30% op, die dient betaald te worden voordat de kick-offmeeting plaatsvindt. Meteen na oplevering van het afgewerkt product volgt dan de restfactuur.

 

De factuur wordt via mail als pdf gestuurd en heeft een betaaltermijn van 14 dagen. Niet alleen werken we zo mee aan een kleinere papierberg, we vermijden hiermee ook postfraude. Hanteert u andere aankoopvoorwaarden, zoals een andere betalingstermijn, facturatie per post of het toevoegen van een PO nummer, geef het dan zeker op voorhand even aan.

PRODUCTIE

WAT IS EEN KICK-OFF MEETING?

Een kick-off meeting is de eerste kennismaking met het Epic Team dat jouw project gaat uitwerken. Deze meeting volgt nadat onze offerte werd goedgekeurd. Op deze meeting gaan we dieper in op je doelstellingen en je verhaal.

 

Als productiehuis kaarten we vervolgens aan wat de mogelijkheden zijn om jouw doelstellingen te halen door middel van video binnen jouw budget. Op het einde van de kick-off meeting staan alle neuzen in dezelfde richting zodat we kunnen starten aan de productie.

MOET IK ZELF EEN CONCEPT, SCRIPT OF STORYBOARD AANLEVEREN?

U kent uw product, dienst of bedrijf als geen ander, dat vormt een mooi startpunt voor een sterke verhaallijn. Het schrijven van een goede voice-overtekst en het maken van een aansprekend storyboard is echter vakwerk.

 

We laten ons daarom inspireren door uw verhaal, doelstellingen en ideeën voor de (animatie)video, en werken daarna op basis van uw informatie met plezier een professioneel script of storyboard uit. Concepten en scripts schrijven nemen we dus graag op ons, maar wees vrij om hieraan met ons samen te werken. Als professionals in storytelling

WAT IS DE GEMIDDELDE OPLEVERTERMIJN?

Een live-actionvideo (bedrijfsfilm, testimonial, eventvideo, …) maken duurt meestal minder lang dan een animatievideo. Vanaf de start van de opnames tellen we gemiddeld twee tot vier weken. Een animatievideo maken duurt zeker zo’n vier tot zes weken, maar een kortere of langere doorlooptijd is in overleg en afhankelijk van de afwerkingsgraad ook mogelijk.

 

Deze periode geeft voldoende tijd om feedbackrondes te voorzien doorheen het proces, zowel in preproductie, productie als postproductie. We vinden het belangrijk dat je bij elke stap in het proces betrokken wordt, zodat we vloeiend kunnen overgaan naar de volgende stap. Heb je een bepaalde deadline of lanceringsdatum gepland? Communiceer dit zeker naar onze projectmanager, dan streven we samen met jullie naar deze deadline (mits haalbaar).

WAT ZIJN DE STAPPEN IN HET PRODUCTIEPROCES?

Dit verschilt voor live-action video en animatievideo. Voor live-action video hanteren we het volgende proces:

 

  • Kick-off meeting
  • Scenario
  • Voorbereiding opnames (callsheet)
  • Opnames
  • Montage
  • Rendering & conversie

 

Voor animatie volgen we dit proces:

 

  • Kick-off meeting
  • Scenario
  • Storyboard & Animatic
  • Grafisch Design
  • Animatie
  • Afwerking
  • Rendering & conversie

 

Meer informatie over de stappen in het productieproces, klik dan hier.

WELKE VIDEOLENGTE PAST BIJ HET DOEL VAN MIJN VIDEO?

Alles hangt af van verschillende factoren, zoals de inhoud, de doelgroep waarnaar je streeft, de algemene context, het gebruikte medium en de verwachtingen. Lees zeker onze blog over de ideale lengte van een video.

 

Het type inhoud:Afhankelijk van de inhoud die je ontwikkelt, varieert de lengte van je video (alleen omdat bepaalde inhoud langerevideo's vereist).

 

De doelgroep waarop u mikt:Het is belangrijk dat u een duidelijk idee hebt van wie u probeert te bereiken en de specifieke actie die u hen wilt laten uitvoeren. Dit heeft zeker invloed op de lengte van je video. De kijkers opleiden en willen dat ze een specifieke actie ondernemen, is niet hetzelfde als ze gewoon te vermaken. Wees hier duidelijk over.

 

Platform:De apparaten en de platforms waarop je video verspreid worden is misschien wel het belangrijkste criterium wat betreft videolengte. Wil je de video op sociale media plaatsen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn, dan kan je best onder de 20 seconden blijven. Maak je een bumper ad op YouTube heb je zelfs maar 6 seconden de tijd om je video te tonen. Plaats je de video op je website mag de video wel wat langer duren, aangezien bezoekers op je website reeds interesse hebben in je product of dienst, en dus meer tijd zullen investeren in het kijken van je video. Epic Frame adviseert je graag over deze keuze.

FEEDBACK

OPLEVERING

IN WELKE FORMATS WORDT DE VIDEO OPGELEVERD?

Wij leveren de finale animatie(video) op in mp4, 1920x1080 (HD) met een gemiddelde bitrate van 30Mbps. Afhankelijk van het platform waarop de video verspreid zal worden, wordt het formaat van de video ook aangepast.

 

  • Voor Facebook is dit een square beeldverhouding
  • voor Youtube & Linkedin kan dit in 16:9.
  • Ook het 2:1 formaat dat op moderne smartphones past is een mogelijkheid.

 

Indien je graag andere specificaties wenst, zoals 4K, 8K of een portrait beeldverhouding, laat het ons op tijd weten.

HEB IK DE RECHTEN OVER DE DESIGNS VAN MIJN ANIMATIEVIDEO?

Wanneer een animatievideo wordt getekend en geanimeerd, betaal je hier een prijs voor. De prijs die je betaalt is de prijs voor het afgewerkt product: de video. De rechten van de designs blijven van Epic Frame. Als productiehuis mogen wij deze designs dan hergebruiken of aanpassen voor een nieuw project of product bij een andere klant. Dit gebeurt niet vaak aangezien we elk project als maatwerk beschouwen, maar de kans bestaat natuurlijk altijd.

 

Wil je liever niet dat de designs uit jouw video opnieuw gebruikt worden, of wil je die leuke figuurtjes en grafische elementen gebruiken voor andere doeleinden dan de video alleen? Dan kan je de rechten op deze designs kopen. De basisprijs voor deze buy-out is € 400.

 

Wanneer je deze rechten koopt, ontvang je alle designs in vectors en kan je deze ook inzetten voor een andere campagne bv. een postercampagne, flyers, ontwerp op koffiemokken, visitekaartjes, … . Al kan je je de kost van de buy-out besparen door ook deze producten door ons team te laten ontwerpen. Na deze buy-out worden jouw persoonlijke designs niet opnieuw gebruikt door Epic Frame.

GA IK GROTE BESTANDEN MOETEN DOWNLOADEN OM MIJN PROJECT TE KUNNEN BEKIJKEN?

Vaak biedt de bedrijfswifi niet de ideale bandbreedte om bestanden van honderden Megabytes of zelfs Gigabytes te downloaden. Epic Frame werkt daarom met een platform dat toelaat je project te kunnen streamen in verschillende kwaliteiten, afhankelijk van wat jouw bandbreedte toelaat. Zoals YouTube dat ook doet. Waarom gebruiken we dan geen YouTube?

 

Omdat ons platform ook toelaat om feedback te geven! Pauzeer het beeld waar je een opmerking over wil geven, typ het in en verzend het. Je kan zelfs aanduidingen maken op het beeld zelf. Je feedback komt bovendien rechtstreeks bij ons team terecht. Hierdoor kunnen we makkelijk vragen stellen, terugkoppelen of aanduiden of een opmerking duidelijk en afgewerkt is. En met dezelfde link kan je telkens ook de laatste versie van je video bekijken, en zelfs vergelijken met vorige versies.

HOEVEEL KEER MAG IK AANPASSINGEN VRAGEN?

Bij Epic Frame worden standaard twee correctierondes voorzien in de offerte. Op die manier houden we de gulden middenweg tussen uw recht op inspraak en het bewaken van onze planning. Bijkomende correctierondes kunnen uiteraard ook, maar dan wordt er een bedrag aangerekend die bijkomt op de restfactuur.

 

Uiteraard wordt hierover steeds transparant gecommuniceerd, en gaan we er ook prat op dat we oplossingen voorstellen die een antwoord bieden aan uw vraag en tegelijk zo economisch mogelijk kunnen worden uitgevoerd. Al durven we bij een redelijke vraag en een vlotte samenwerking ook wel eens een oogje dichtknijpen.

OPTIES

KAN IK OOK VOOR 3D ANIMATIE BIJ EPIC FRAME TERECHT?

En of! Met een 3D-animatievideo heb je hét middel in handen om een complex concept of een product eigentijds te visualiseren. Een 3D-film geeft je imago en merk een premium gevoel, en valt op onder alle andere 2D-animatieprojecten die dringen om de aandacht van je doelgroep.

 

Zoek je een realistische weergave van een technisch proces of een product? Of wil je een abstract idee net concreet weergeven? Laat je verrassen door de mogelijkheden van een driedimensionaal ontwerp! Meer info vind je op onze 3D pagina.

KAN IK VERSCHILLENDE TALEN KIEZEN VOOR MIJN VIDEO?

Of course, bien sûr! We maken eerst je video in één taal (dat noemen we dan de basisversie). Daarna kunnen we op basis van de voice-over, tekst in beeld en eventuele ondertiteling de video volledig vertalen in eender welke taal naar keuze. Zowel Europese als niet-Europese talen zijn mogelijk.

 

Al gedacht aan een een combinatie? Je kan bijvoorbeeld een Engelstalige voice-over kiezen en ondertitelen in het Nederlands, all-in one! Wil je zelf de tekst in een andere taal aanleveren? Top! Wil je dat Epic Frame zorgt voor vertaling? Nog beter! Want niet alleen kunnen we je dan ontzorgen, we treffen meteen ook alle voorbereidingen om de vertaling van de video snel en foutloos te laten verlopen.

KUNNEN JULLIE DE VIDEO ONDERTITELEN?

Yes, we can! We raden zelfs aan om je video te ondertitelen. Lees er meer over in ons blogartikel. Je kan kiezen tussen open of gesloten ondertiteling, ook wel ‘open or closed caption’ in het Engels.

 

De keuze tussen beide laat je best afhangen van het doel en platform waarop je video geplaatst zal worden. Open ondertitels zijn altijd zichtbaar omdat ze ‘ingebrand’ zijn in de video. Zal je video op YouTube, Facebook of andere sociale media gepost worden, dan is closed caption aan te raden. Closed caption werkt aan de hand van een los tekstbestand (.srt).

IK WIL ZELF DE VOICE-OVER INSPREKEN VOOR MIJN VIDEO, KAN DIT?

Wil je zelf je stempel drukken op je video? Dat kan! Hoewel we meestal met professionele stemmen werken, is een voice-over inspreken voor je eigen video zeker mogelijk.

 

Of heb je misschien een toffe zus, neef of vriend die een mega leuk accent heeft, kick-ass Engels kan, kortom jouw ideale voice-over stem is? Geen probleem! Kom langs in ons kantoor in Herent, en spreek je eigen voice-over in. Wij zorgen voor de rest!